Sunday, November 1, 2009

susahnya mau cakap...

salam,

Sangat banyak benda yang berlaku sejak kebelakangan ni. Tak tau mau tulis macam mana. Mau memulakan saja sangat payah. Serabut dalam kepala. Biarlah malas mau pikir panjang2.
Sejak kebelakangan ni banyak sangat mereka yang datang berjumpa dengan ku. Bercerita pasal masalah mereka. soal peribadi, kehidupan, percintaan, pelajaran, dan mcm2 lagi. Anehnya, mengapa mereka begitu mempercayakan aku untuk meluahkan segala apa yang mereka rasa. Aku bukannya rapat sangat pun dengan mereka.Kadang2 aku bfikir gak, muka aku ni ada muka kaunselor kah. padahal aku sendiri pun ada masalah gak. Tapi aku tak tau mau cerita kat siapa. Mendengar luahan mereka, hati terasa simpati. mcm2 masalah mereka ni. Aku bukanlah pandai sangat menasihati orang jauh sekali untuk menyelesaikan masalah mereka.Kadang2 aku menjadi pendengar pasif sahaja. Cuba bayangkan, mereka bercerita soal hati, perasaan dan masalah cinta mereka sedangkan aku mana pernah merasai semua itu. Tapi yang anehnya, bila aku memberi pandangan dan nasihat seolah-olah aku sangat arif akan masalah mereka.Seolah-olah aku pernah mengalami masalah yang sama dan punya jalan penyelesaian. Lepas cakap2 dengan mereka, terus hati mereka mejd lega.Baguslah kalau hati kamu sedikit lega, tapi aku mcm mana. Siapa yang sudi mendegarkan masalah aku? Siapa yang sudi memberi nasihat dan membuatkan aku bisa bersemangat kembali? Aku perlukan seorang kawan untuk semua itu. Aku betul2 perlukan seorang kawan yg aku boleh percayai.Masa ketawa dan bergembira mereka akan ramai di sekeliling kita tapi bila kita berduka dan terasa sendiri mereka semua akan pergi menjauhi. Bunyinya seperti orang yang tidak puas hati saja. Tidaklah, aku terima bah semua tu mmg susah mau cari kawan yg betul2 kita boleh percayai sekarang. Tapi aku pasti orang itu ada cuma aku tidak perasan saja. Tapi ini tidak bermakna aku tidak akan mendengar masalah orang lagi, selagi ada yang mahu menceritakannya dan mempercayai aku selagi tu lah aku akan terus mendengar dan membantu sikit2.huh~~~

p/s - Sebenarnya, aku suka gak jd kaunselor ni ala2 Dr Fadilah Kamsah plak (temberang betul kan) he he he

0 comments: